Naar Zimbabwe

1 januari 2023 - Victoria Falls, Zimbabwe

Zondag 1 januari

Allereerst een heel mooi en gelukkig Nieuwjaar allemaal!

Mijn nieuwe jaar begon al vroeg, om 5 uur op en na het wassen en aankleden snel de tent uitruimen en een licht ontbijt voor we vertrokken voor een game drive in het Chobe nationaal park. Het was toch weer een andere belevenis als in het Etosha park. Het was hier veel groener, waardoor het moeilijker was om de dieren te ontdekken. We hebben heel veel impala's gezien en dieren die we in de andere parken niet gezien hebben. Er waren heel veel bavianen met jongen, wrattenzwijnen en allerlei soorten vogels. De olifanten en giraffen waren volgens de gids nog tussen de bomen om te eten en daardoor moeilijk te vinden.

Terug op de camping hebben we ontbeten, waarna we vertrokken naar Zimbabwe, waar de Victoria watervallen liggen. De verwachting was dat we heel lang over de grensovergang zouden doen, maar dit viel alles mee. Hierdoor kwamen we vroeg in de middag al op ons laatste adres aan. De luxe van de tenten valt reuze mee, het zijn eigenlijk dezelfde tenten als we hadden, een slag groter en met een vast bed erin. Liever gezegd een stretcher met een matrasje er op, maar prima. Het was aan sommigen te merken dat de reis voor hun iets te zwaar was en het onderkomen tegen viel. Zij namen een upgrade naar een hotelkamer.

Vanmiddag ben ik met een paar mensen gaan wandelen naar de bridge, een verbinding tussen Zimbabwe en Zambia. Halverwege moesten we onze paspoorten laten zien omdat we de grens naar Zambia overgingen. Op de  terugweg weer precies hetzelfde. Voor mijn gevoel hoort dit een beetje bij de attractie, maar ik weet het niet zeker, alles is hier behoorlijk bureaucratisch en regels zijn regels. Onderweg zagen we allerlei kramen met souvenirs en andere prullaria die hier leuk zijn maar die je thuis meestal in een doos gooit en nooit meer tevoorschijn haalt. In ieder geval hebben we al van een afstand naar de beroemde watervallen kunnen kijken. Lokale mensen vertelden dat hij nog lang niet op volle kracht is, morgen zal ik het zien….

Vanavond hebben we met zijn allen gegeten om afscheid te nemen van een van de reisgenoten die morgen vertrekt naar zijn dochter die hier op bezoek is bij haar schoonfamilie. We hebben gelijk met zijn allen een afscheid van de reisleider en de chauffeur geregeld en hun het afscheidscadeau gegeven. Één had zelfs nog een mooie taart geregeld. Alles bij elkaar weer een fijne dag.

1. Tony:
    2 januari 2023
    Hallo Barbara, Wat mooi die Victoria watervallen prachtig. Toch wel fijn dat je min of meer weer in een bed ligt. Wat zal thuis weer lekker zijn. Ik wens je een goede terugreis groet Tony
  2. Marijke:
    2 januari 2023
    Geniet van de watervallen en je laatste uren daar, een goede thuisreis Barbara… wat zal je eigen bed straks fijn zijn.