De Todghakloof

10 september 2023 - Todghakloof, Marokko

Dag 8, 10 september
Gisteravond heeft Mohammed verteld dat hij toch een paar dagen naar huis gaat. Het dorp waar hij woont is ook zwaar getroffen door de aardbeving. Wij hadden hem al gezegd dat hij naar huis kon gaan maar hij heeft eerst geregeld dat er een andere gids voor ons is. Deze heet ook Mohammed, dat maakt het voor ons makkelijk. Mohammed l komt ons de laatste dagen nog opzoeken.
Vanmorgen was het even wennen om ineens een andere Mohammed te horen vertellen wat we vandaag gingen doen, maar hij is ook heel vriendelijk.
We hebben een wandeling gemaakt door de kloof hier bij het hotel met allerlei stukken grond die bewerkt worden door de mensen uit het dorp. (Bij ons zouden ze het volkstuinen noemen.) De stukken zijn verschillend in grootte, het hangt van de samenstelling van het gezin af, hoe groot het stuk grond is wat ze mogen bewerken, het kunnen ook meerdere stukken zijn waar verschillende groentes op geteeld worden.
Ze maken gebruik van een irrigatie systeem met water uit de bergen. Iedereen mag 3 dagen per week water pakken om te besproeien, zodat alle tuinen voldoende water krijgen.
Aan het einde van deze kloof zijn we een stukje via de weg gelopen om zo bij de beroemde Todghakloof te komen. Het was een hoge kloof van ongeveer 600 meter lang , die op sommige plekken 300 meter hoog is.
Hierna met de bus eerst naar de lokale supermarkt gereden om wat lekkers voor de lunch te halen en terug naar het hotel waar we een keer een middag bij het zwembad geluierd hebben en er gelukkig ook in mochten!