Extra dag in Tenghir

11 september 2023 - Todra Kloof, Marokko

Dag 9, 11 september
De twee dorpen die nu op het programma stonden liggen in het getroffen gebied waardoor er wat wijzigingen doorgevoerd zijn. Vandaag zijn we nog een extra dag in hetzelfde hotel gebleven, morgen gaan we naar een nieuwe bestemming die niet zo zwaar getroffen is. We zullen het zien…
Onze nieuwe gids komt uit Tenghir en wist daardoor weer wat leuke plekjes die we anders niet gezien zouden hebben.
Op maandag was de wekelijkse markt, waar mensen uit de hele omgeving hun inkopen komen doen. Je ziet hier de meest bijzondere spullen van eigenaar verwisselen. Heel leuk ook om te zien hoe dit een plaats is waar iedereen de sociale contacten onderhoudt.
Na een koffiestop zijn we door de tuinen van Tenghir gewandeld, daarna door de Joodse wijk, waar altijd Joodse mensen gewoond hebben tot Israël tot zelfstandige staat uitgeroepen werd en ze daarheen zijn getrokken, nu wonen er moslims in deze wijk.
We zijn ook door de zogenoemde dames straat gelopen, hier zijn allemaal winkels gericht op vrouwen. Kleding, huishoudelijke artikelen, kinderkleding, kruiden e.d. Deze straat is ongeveer 1 km lang. De heren straat was veel minder gevarieerd en daardoor maar 100 meter lang.
Tussen de middag wist hij een leuk restaurant waar we geluncht hebben.
Bij terugkomst in het hotel kregen we te horen dat we in kasbah Sawadee in Skoura logeren waar maar 4 single kamers beschikbaar zijn, terwijl 8 mensen deze geboekt hebben.
Ik ga nu 1 nacht samen met een van mijn reisgenotes op een kamer, vergeleken met de situatie in het land mogen we toch al niet mopperen. Toch was er één man die direct opsprong en eiste dat hij een eenpersoons kamer kreeg omdat hij ervoor betaald had. Notabene degene die gisteravond heel trots had zitten vertellen dat hij vroeger een soort hippie geweest was, dan verwacht je niet zulk egoïstisch gedrag. Zo zie je mensen heel onverwacht anders reageren.
Vanmiddag nog een poosje bij het zwembad gelegen, straks lekker eten en morgen op weg naar een nieuwe bestemming.

1. Henk:
    11 september 2023
    Als ik Marokkaan was zou ik eisen dat de mannenstraat net zo lang wordt gemaakt als de vrouwenstraat. Een duidelijk geval van genderdisciminatie is dit.
  2. Hannie:
    11 september 2023
    Er zijn altijd van die mensen die alleen aan zichzelf denken. Jullie kunnen de reis nog afmaken, gelukkig.
  3. Trees:
    11 september 2023
    Nog een Marokkaans jurkje kunnen scoren?
  4. Stéphanie:
    11 september 2023
    Wat een ontzettend mooie foto's weer! Blij dat je veilig bent. Nog lekker genieten
  5. Marijke:
    12 september 2023
    Ja, echt hé… in zo’n situatie moet je gewoon blij zijn dat er nog kamers zijn!
    Fijn dat het opgelost kon worden.
  6. Tony:
    12 september 2023
    Egoïsten heb je overal. Fijn dat jullie je reis kunnen vervolgen.
  7. Sylvie:
    12 september 2023
    Een heel bijzondere reis! Prachtige, kleurrijke foto's!
  8. Bep:
    12 september 2023
    Mooie foto’s Barbara. Fijn dat je reis door kan gaan, ook al zal het met een ander gevoel zijn dan je gedacht had.
  9. Tonny Beekwilder:
    13 september 2023
    Wat een geweldige verhalen , zo zie je maar weer je leert mensen steeds beter kennen! Ze blijven verrassen.