Swakopmund dolfijnentour en townshipstour.

21 december 2022 - Swakopmund, Namibië

Woensdag 21 december

Vanmorgen zijn we met een dolfijnentour meegegaan op een boot vanuit Walvisbaai. Ik had me vooral opgegeven om weer eens heerlijk op het water te zijn en daarbij te genieten van de dieren die we onderweg misschien zouden zien. Nadat we los waren begon het al snel met een pelsrob die rond de boot zwom en op een gegeven moment ook aan boord sprong. Het bleek dat deze pelsrob een vaste gast aan boord was, want de bemanning had hem ook een naam gegeven. Een beetje een circusartiest die vrij was om te gaan waar hij wilde, alleen was hij waarschijnlijk zo gewend om gevoerd te worden, dat hij zelf niet meer op jacht ging naar voedsel en dit altijd aan boord kwam halen. Iedereen die dit wilde kon met het dier op de foto.

Later kwam er ook een prachtige pelikaan op de boot zitten. Deze kwam af op het gefluit van de bemanning en de vis die ze hem gaven. In de baai lag een groot platform, waar honderden pelikanen op zaten. De tourleider vertelde dat de eigenaar van het platform heel veel geld verdiende aan de pelikanen poep. Een paar keer per jaar werd het platform schoongeveegd en de poep verhandeld naar bedrijven die er onder andere make-up en crèmes van maken. Wie weet smeren wij iedere dag wel wat anti rimpel pelikanenpoep op ons gezicht…. Als er guano bij de ingrediënten staat weet je wat er in zit.

Ondertussen werden we door de bemanning helemaal in de watten gelegd met drankjes en lekkers. Eerst koffie en om 10 uur kwamen ze al langs met sherry, later met champagne, oesters en een lunchpakket met diverse heerlijke hapjes. De oesters waren overheerlijk en ik bofte omdat er veel mensen waren die ze niet wilden of durfden eten. Ik durf te zeggen dat ik ze nog nooit zo lekker heb gegeten.

In de baai waren een paar dolfijnen en heel veel zeehonden te zien die rond de boot speelden. Op een flinke zandbank zaten duizenden pelsrobben. Volwassenen en heel veel kleintjes van ongeveer 3 weken oud.

Op de terugweg naar de haven kwam dezelfde pelsrob in het kielzog van de boot zwemmen, waarbij hij natuurlijk regelmatig een vis toegeworpen kreeg.

Al met al een fijne ochtend.

In de middag ben ik met 4 anderen meegegaan met een townshipstour. We kregen wat achtergronden te horen van de townships en de mensen van de verschillen de stammen die er wonen. Wij waren bij het township Mondessa, wat in het Afrikaans “mond van Southwest Afrika“ betekent. Mond komt dan weer af van monding van de rivier. In dit Township leven mensen van 3 verschillende stammen, de Ovambo, de Herrero en de Himba.

Nadat de apartheid is afgeschaft mag in principe iedereen in Mondessa wonen, ook blanken, maar deze wonen er niet. Op mijn vraag of de stammen wel door elkaar wonen, antwoorde de gids dat zij allemaal in een eigen gedeelte van het township wonen. Zelfs onder de mensen van de verschillende stammen is dus nog steeds een soort apartheid.

We hebben een pre-school bezocht voor kinderen van 6 maanden tot 6 jaar. De kinderen krijgen les in Engels om hun voor te bereiden op de basisschool zodat ze meer kansen krijgen in hun leven. Het is een initiatief van vrijwilligers en ze kunnen bestaan door giften van bezoekers.

Hierna zij we naar een ander centrum gegaan, waar kinderen in de schoolleeftijd opgevangen worden. Zij hebben nu zomervakantie en de vrijwilligers proberen ze op deze manier van de straat te houden. Hier was een soort winkel bij waar zelfgemaakte spullen verkocht werden.

Aan het begin van de rondleiding zijn we bij wat lokale kraampjes geweest waar we gezien hebben hoe sommige “delicatessen” bereid werden. Ons werd verteld dat we later kennis zouden maken met het lokale voedsel. Dat beloofde wat….

We werden naar een restaurant in het township gebracht, waar het gezellig druk was met mensen uit de buurt. De gids had de plaatselijke lekkernijen voor ons geregeld om te proeven. Eerst kwam hij met een soort theekan met water wat hij over onze handen gooide, zodat we aan tafel onze handen konden wassen. Daarna kwamen de hapjes, een platte koek, spinazie, bonensaus, beefstew en…gefrituurde rupsen! Het was de bedoeling dat we met onze handen de koek samen met de hapjes zouden eten. Ik moet zeggen, het was allemaal verrassend lekker. De eerste rups heb ik heel voorzichtig geproefd, maar deze smaakte best goed. Ik heb er 4 gegeten, vooral voor de proteïnen natuurlijk!

Als klapstuk kwam er een a capella zanggroep optreden waar we ook nog bij moesten dansen. Alles bij elkaar een heel leerzame en mooie middag.

Vanavond zijn we met 5 mensen gaan eten in een restaurant in de buurt, was gezellig en lekker.

Morgen is ons luie leventje weer over en trekken we verder richting Spitskoppe. Daar is geen internet beschikbaar en hoe het in het Etosha nationaal park is heb ik nu nog niet gehoord. Zodra er weer een mogelijkheid is om wat te uploaden probeer ik jullie op de hoogte te houden.

1. Martha:
    21 december 2022
    Wat ben jij toch een kanjer om alles te eten ik zal het jou niet nadoen maar geniet verder van jouw reis
  2. Leni Raaphorst:
    21 december 2022
    ziet er allemaal weer heel leuk uit,en je beleefd echt veel mooie dingen
  3. Maaike:
    21 december 2022
    Wat een heerlijk verhaal weer!
  4. AN:
    21 december 2022
    Ongelofelijk zo mooi dat jij het verwoord we zijn er helemaal bij 🐝. Groetjes An
  5. Henk:
    21 december 2022
    Weer een mooi verhaal 👍 wat die pelsrob betreft, iets dergelijks heb ik ooit meegemaakt in de bayous van Louisiana: een kaaiman, iedere dag dezelfde zei de gids, die als een circusartiest kunstjes vertoonde in ruil voor stukjes worst.
    Ik was zelf na één rupsje gestopt, maar jij dus niet - je lijkt rupsje-nooit-genoeg wel !
    Ben benieuwd naar het vervolg.
  6. Marijke:
    22 december 2022
    Pelikanenpoep smeren en gebakken rupsen eten… oeps, even niet 😬😅 Maar wat een belevenissen zeg, het is alsof we er zo toch een beetje bij zijn. Geweldig!
  7. Anne hoppenbrouwer:
    22 december 2022
    Wouw wat een ervaring weer en die kindertjes je zou ze toch zo in je koffer meenemen, wat een super foto's weer. En je kunt zien dat je geniet xx
  8. Kintor Ouwens:
    23 december 2022
    Je maakt wel wat mee zo! Ik mis wel een foto waarop je een oester naar binnen laat glijden of een gefrituurde rups in de mond doet! 😜 Veel plezier verder!
  9. Tonny Beekwilder:
    27 december 2022
    Ik blijf me verbazen, geweldig!