Van Dune 45 tot Swakopmund

20 december 2022 - Swakopmund, Namibië

Maandag 19 december
Na vandaag zeg ik niet meer dat ik met vakantie ben, maar dat ik op reis ben. Wat een intensieve,  maar gelijk onvergetelijke topdag!
Om 5 uur vanmorgen ging de wekker, snel wassen, koffer inpakken (wat er uit gehaald was, slaapzak e.d.) , tent afbreken zodat we om 5.45 uur in de truck zaten. We gingen op weg naar Dune 45, bekend van de beroemde foto’s van Namibië, waar mensen over de rand van de duinen naar de top lopen. Het mooiste is om dat ’s morgens vroeg te doen, zodat de zon er mooi op valt, plus dat het nog niet zo warm is. Helaas gaven mijn corona longen een teken dat ik niet helemaal naar de top kon gaan, ik ben dus halverwege omgekeerd. Toch was het een hele belevenis om op die plek te zijn.
Aan de voet van Dune 45 hebben we ontbeten.
Aansluitend zijn we met een jeep naar Dead vlei gereden. Hier moesten we ook een stuk door de duinen ploeteren om op de plaats te komen waar Dead vlei bewonderd kon worden. Vroeger liep er een  rivier door het dal waardoor er bomen groeiden. Doordat er geen water meer door de vallei stroomde zijn alle bomen dood gegaan. Normaal vallen ze na een aantal jaren om en vergaan, deze kale bomen staan er al honderden jaren en worden beschermd. De bezoekers mogen de bomen niet aanraken en er op gaan zitten.
Toen we terugkwamen van de wandeling zijn we met de jeep nog een stuk door Sossus vlei gereden en hebben daar de natuur en wat gemsbokken en springbokken bewonderd.
Op het kampeerterrein hebben we geluncht, alle  bagage in de truck geladen en naar Sesriem canyon gereden, waar we een wandeling door de vroegere rivieroever gemaakt hebben. Heel mooi en indrukwekkend om tussen de rotswanden te lopen die in eeuwen door het water uitgesleten zijn.
We komen nu in een gebied waar de wegen waarover we rijden ons de gratis Afrikaanse massage bieden, we worden helemaal door elkaar geschud en er vliegt regelmatig iets door de bus. In Solitaire hebben we een tussenstop gemaakt om iets te drinken in een uitspatting die gesticht is door een Nederlander die daar in de vorige eeuw terecht is gekomen, Ton van der Lee, die blijkbaar ook een boek geschreven heeft over zijn tijd in Solitaire.
Aan het einde van de middag kwamen we aan in Bushmans Camp bij Cha-re, ongeveer 40 km na Solitaire. Hier hebben we met de eigenaar van deze farm een rondrit gemaakt over zijn terrein, waarbij hij heel veel verteld heeft over de woestijn en hoe het is om daar te leven en hoe de dieren daar overleven zonder water. Zij zijn zelfs niet blij als het een paar keer achter elkaar regent omdat dan de natuur, zoals die in normale droge tijden geregeld is, verstoord wordt. De laatste periode is er voor hier veel regen gevallen, wel 20 mm! Hierdoor groeit er nu zelfs gras in de woestijn. Het was boeiend om de man te horen vertellen over zijn land en hoe hij en zijn gezin hier leven. Na het eten in de bar van het Camp met een groepje nog iets gedronken en van de omgeving genoten.

Dinsdag 20 december
Na een heerlijke koele nacht uitgerust wakker geworden. Na het ontbijt zijn we  vertrokken richting Swakopmund. We zijn gestopt bij het Topic of Capricorn, de Steenbokskeerkring. Leuk om daar een  keer bij stil te staan. Als het goed is staat de zon daar morgen op 21 december om 12 uur recht boven. Daarna zijn we gestopt bij een gebied dat er in normale omstandigheden uitziet als een zwart maanlandschap. Na de regen die een paar weken geleden gevallen is, staat er overal gelig gras, wat het gebied een heel ander uiterlijk geeft. Voor we in Walvisbaai aankwamen hebben we nog een lange rit door een kale woestijn gereden. Toch zagen we soms nog een paar dieren lopen, die hier op de een of andere manier kunnen overleven. Struisvogels met jongen en wat springbokken.
We hebben hij de  Walvisbaai geluncht. In de baai waren heel veel flamingo’s, roze en witte.De kleur die ze uiteindelijk krijgen hangt vooral af van het voedsel wat ze eten. De roze eten vooral garnalen en de witte flamingo’s eten kwallen.
Vannacht en morgen slapen we in een hotel in Swakopmund, heerlijk om weer in  een echt bed te slapen en om 2 nachten op dezelfde plek te blijven. Vanmiddag met een van de vrouwen een rondje door de stad gelopen. Vanavond zijn we met de helft van de groep uit eten geweest in een gezellig restaurant waar ook nog een Afrikaanse zanggroep kwam optreden,  heel leuk en ritmisch.

1. Bep:
    20 december 2022
    Het klinkt allemaal geweldig Barbara!
    Geniet ervan!
    Groeten Ad en Bep
  2. Diny en Richard:
    20 december 2022
    Is inderdaad geen vakantie , echt pittig, maar ongelofelijk mooi
  3. AN en Christ:
    20 december 2022
    WAT EEN REIS BARBARA , JA EN IS OOK VERMOEIEND MAAR DAN ZIE JE OOK WAT EN DIE ZON ZALIG. BEDANKT MAAR WEER !
  4. Henk:
    20 december 2022
    Weer een mooi verhaal en mooie foto’s
  5. Kintor Ouwens:
    20 december 2022
    Indrukwekkend verhaal en foto’s ! 👍 Echt een heel andere wereld!
  6. Ankie:
    21 december 2022
    Wat een wereld Barbara. Daar hebben we in WestEuropa weinig weet van. Het moet voor jullie een geweldige ervaring zijn. Veel meer één met de natuur.....
  7. Tonny Beekwilder:
    21 december 2022
    Onvoorstelbaar wat een avontuur wat is het hier dan toch saai! Maar gelukkig laat je ons mooi meeleven, dankjewel,groetjes Tonny