Marrakech

15 september 2023 - Marrakesh, Marokko

Dag 12, 14 september
Vanmorgen hebben we met een lokale gids in Marrakech gewandeld. We hebben leuke plekken gezien, alleen was de gids wel heel uitgebreid met zijn verhalen. Hij had misschien het idee dat hij zoveel mogelijk informatie over ons uit moest storten, maar als mensen heen en weer gaan lopen moet het toch duidelijk zijn dat het iets korter mag. Maar hij deed zijn uiterste best.
Na de wandeling zijn we met een klein groepje gaan lunchen en nog wat rondgeneusd in de Medina.
Toen we vonden dat het genoeg was, zijn we met een tuk-tuk terug gegaan naar het hotel, waar we nog even gezwommen hebben.
Van Mo 3 hoorden we dat Mohammed 1 onderweg was naar Marrakech en nog even langs wilde komen om te vertellen hoe het bij hem in het dorp ging en om afscheid te nemen. Het was fijn om te horen dat het goed ging met hem en zijn gezin, triest dat hij vertelde dat het dorp waar hij woonde voor 80 % verwoest was en 2 familie leden omgekomen waren tijdens de aardbeving. Hij was dankbaar voor alle hulp die gegeven werd door de overheid en buitenlandse hulpverleners. Hij vertelde dat ze voedsel kregen en dat het God’s (Allah’s) wil was en daar op vertrouwde. Ik vind het heel knap dat mensen zo op hun geloof vertrouwen dat ze zelfs niet verbitterd zijn.
Het was voor iedereen mooi om vanavond zijn verhaal te horen en afscheid te kunnen nemen. Nadat hij weg was hebben we met elkaar nog wat nagepraat voor we naar bed zijn gegaan.