Dag 13, naar Essaouira

15 september 2023 - Essaouira, Marokko

Naar Essaouira.

Vandaag zijn we voor de laatste keer naar een volgende bestemming vertrokken. Vreemd dat deze bijzondere reis bijna afgelopen is, we hebben zoveel met elkaar gezien en meegemaakt door de aardbeving. Het voornaamste wat wij hiervan meegekregen hebben is een wijziging in het reisschema. De streek tussen Marrakech en Essaouira (spreek uit als Eswera) is bekend om de productie van Argan olie. Het is een bewerkelijk proces om deze olie te maken en daarom niet verwonderlijk dat het heel duur is. Het wordt gemaakt van de noten uit de arganboom. Geiten klimmen in deze bomen en eten de blaadjes, de noten spugen ze uit. Vrouwen slaan de noten open om ze te pellen, daarna worden ze gemalen en geperst. Van de olie worden allerlei schoonheidsproducten gemaakt, huidolie en geneeskundige crèmes. Rond 13.00 waren we bij het hotel. We hebben onze bagage in de kamers gezet en zijn naar buiten gegaan om het stadje te verkennen en iets te eten. Het hotel ligt midden in de Medina waardoor we direct in de sfeer van het plaatsje zaten. Na een uurtje rondlopen hebben we bij een eettentje bij het strand een visschotel gegeten. Voor een vissersplaatsje viel het eten een beetje tegen, we hadden beter naar een restaurant kunnen gaan.  Samen met Kim heb ik nog in de Medina rond gekeken maar we voelden ons allebei niet echt lekker. Vermoedelijk was er toch iets mis met de vis. Vanavond maar een keer vroeg naar bed, dan is het morgen vast weer goed.

1. Toos plompen:
    16 september 2023
    Bedankt Barbara voor je mooie verhalen en een veilige reis terug
  2. Ankie:
    16 september 2023
    Hopelijk is het " niet echt lekker voelen" gebleven en zijn jullie de volgende dag weer helemaal in orde. Wat een mooie reis hebben jullie gehad!
    De aardbeving heeft jullie reis zeker beïnvloedt....... Gelukkig zijn jullie veilig gebleven hetgeen voor velen in die regio niet het geval geweest is, helaas.
    "Be save back"
  3. Tony:
    16 september 2023
    Veilige reis terug en dank je wel voor je verslagen van je reis.
  4. Bella:
    16 september 2023
    Prachtig verhalen en ik heb me ook n beetje vakantie ganger gevoeld , zal weer wennen zijn thuis vooral nu het weer minder word , 🙏🏼🙏🏼🙏🏼
  5. Trees:
    16 september 2023
    Weer genoten van je reisverslag, mooie reis gemaakt met veel mooie en verdrietige herinneringen. Op naar de volgende 😉. Goede terugreis.
  6. Sylvie:
    16 september 2023
    Dank voor deze bijzondere mee-beleving! Wel thuis!
  7. AN en Christ:
    16 september 2023
    Wat hebben jullie veel meegemaakt in die 2 weken , fijn dat we mee mochten lezen en verdrietig toch ook weer .barbara een goede vlucht terug en een welkom thuis .