Dag 11, naar Marrakech

14 september 2023 - Marrakesh, Marokko

Dag 11, 13 september naar Marrakech
Mo3 houdt wel van discipline, stipt om 9 uur vertrekt de bus vandaag richting Marrakech, een rit van 5 uur met een paar stops op een mooi uitzichtpunt, voor koffie en de lunch. Wat we bij de lunch wilden eten moesten we onderweg al aan hem doorgeven zodat hij de bestelling aan het restaurant door kon geven en we gelijk ons eten kregen toen we binnen kwamen. Wat bleek? Alles stond al helemaal klaar en was ook al afgekoeld. Iedereen mopperen over koud eten behalve ik. Ze waren mijn bestelling namelijk vergeten, deze moest nog gemaakt worden en na 10 minuten wachten, kreeg ik met veel excuses een heerlijk warm maaltje.
Rond 14.00 uur kwamen we bij het hotel in Marrakech aan. We hebben snel de koffers naar de kamers gebracht en zijn met een groepje met de lokale bus naar de oude Medina gereden.
We hadden verwacht dat we heel veel puinhopen in de stad zouden aantreffen, maar dat viel (tot nu toe) reuze mee. Een paar stukken van de Medina waren afgesloten en op het grote plein was een minaret ingestort. Het hotel vertoont wel wat scheuren, maar verder nog niets gezien.
De dorpjes in de bergen zijn vermoedelijk zwaarder getroffen door de aardbeving. We hebben gehoord dat het huis van Mohammed 1, tijdens een naschok toch ingestort is. Hij en de familie in hun huis zijn ongedeerd, een neef van hem is wel omgekomen.
Jullie zien en horen veel meer over de gevolgen van de beving, wij hebben in de woestijn de trillingen gevoeld maar verder weinig meegekregen.
In ieder geval konden wij goed door de Medina lopen en winkeltjes kijken en soms wat kopen.
Een paar vrouwen van onze groep hebben een Henna tattoo laten zetten. Toen wij met elkaar over het plein liepen pakte een vrouw me ineens vast en begon tegen mijn wil razendsnel een tattoo op mijn hand te zetten. Dit wilde ik helemaal niet want daar hou ik niet van. Vlak voor ze klaar was kon ik eindelijk mijn hand lostrekken. Ze wilde ook nog dat ik haar zou betalen en toen ik weigerde liep ze boos weg en riep nog f**k you, terwijl ik met vieze handen liep. Na heel veel boenen en handen wassen is het nu bijna weg. We merken dus wel dat sommige mensen hier minder vriendelijk zijn als in de rest van het land. We hebben dit gedrag nog niet eerder meegemaakt.
We hadden afgesproken om met de hele groep te eten op een dakterras. Omdat we daar al in de buurt waren zijn we daar gelijk naartoe gegaan en in het restaurant op de anderen gewacht die vanaf het hotel daarheen kwamen.
Na het eten heel moe naar het hotel en uitrusten voor morgen…

1. Tony:
    14 september 2023
    Eigenlijk wel fijn dat je niet alles mee krijgt van de ramp in Marokko. Ik hoop dat jullie de reis gewoon kunnen voort zetten en veilig thuis komen. Wat vervelend dat je zo werd lastig gevallen.
  2. Sylvie:
    14 september 2023
    Heel bijzonder en spannend om in Marrakech te zijn. Wat 'n agressieve actie van die tatoe mevrouw!
    Alle goeds voor jou en voor je reisgenoten!