Fietsen bij Chiang Mai

4 maart 2024 - Chiang Mai, Thailand

Maandag 4 maart
Vanmorgen moesten we om 8.30 uur klaar staan voor de fietstocht over het platteland. We werden met een soort pickup taxi weggebracht naar een resort in het buitengebied van Chiang Mai waar fietsen en een gids voor ons klaar stonden. We hebben ongeveer 25 km gefietst met nu en dan een stop waar we uitleg kregen over de bebouwing en begroeiing van het land. We kwamen ook nog langs een school waar de kinderen buiten speelden. Sommige trokken de stoute schoenen aan en kwamen vragen hoe ik heet, daarna zeiden ze hun eigen naam maar die waren voor mij onverstaanbaar.
We hebben uitleg gekregen bij de makers van lijkkisten en de bijbehorende huisjes die allemaal mee verbrand worden bij de crematie. Het was opvallend dat de kisten behoorlijk groot waren, terwijl Thaise mensen een stuk kleiner zijn dan wij. De opbouw varieert in prijs en formaat. Deze bouwwerken moeten binnen 2 dagen af zijn. Er wordt door ongeveer 6 mensen aan gewerkt, de bouwers van het “gebouw” , daarna wordt het beplakt door een aantal vrouwen met gekleurd papier en extra versieringen naar wens van de familie. Alles van licht brandbaar materiaal zodat het goed vlam vat.
We zijn ook bij makers van houtsnijwerk geweest. Hier was een vrouw van 76 bezig met een heel groot object, waar ze ongeveer 4 maanden aan moet werken voor het af is. Ze geven hier ook les aan mensen uit de omgeving die het houtbewerken willen leren.
Na afloop van de tour hebben we geluncht bij het resort vanwaar we vertrokken zijn. Dit resort is van een Nederlander die hier nu 3 jaar woont. Hij vertelde ons dat hij over een paar maanden in het programma B&B vol liefde komt, dit is blijkbaar nog geheim, dus niet verder vertellen hè 🤫
Na terugkomst bij ons hotel eerst eens lekker gaan zwemmen en bij het zwembad gaan liggen. Het is lekker, alleen jammer dat hier helemaal geen zon op het terras staat.

1. Hannie:
    4 maart 2024
    Fijn dat jullie steeds genieten. Chang Mai is best de moeite waard om te bezoeken hè? Hoe is de temperatuur nu? Ik begrijp dat je graag in de zon zit, maar is het niet veel te heet? Laat ons lekker meegenieten. Veel plezier verder.
    Liefs Hannie
  2. André:
    4 maart 2024
    Denk je dat die kinderen jouw naam wel gemakkelijk vonden? 😄
  3. André:
    4 maart 2024
    Denk je dat die kinderen jouw naam wel gemakkelijk vonden?
  4. Ankie:
    4 maart 2024
    Na 25 kilometer fietsen in de warmte ben je inderdaad wel toe aan een verfrissend bad. Wat leuk dat de kinderen contact zochten Barbara. We zullen B&B vol liefde in de gaten houden hoor🤫

Jouw reactie