Dag 10, 12 september, naar Ouarzazate

13 september 2023 - Ouarzazate, Marokko

Plan gewijzigd…
Mo 3 (de chauffeur heet ook Mohammed en was al Mohammed 2 gedoopt) vertelde gisteravond bij het eten dat het plan weer gewijzigd is. Vanuit de organisatie vonden ze het geen goed plan om in een Kasbah te slapen omdat die helemaal van klei zijn gemaakt, nu gaan we toch naar een hotel iets verder weg.
Ik vind het allemaal wel goed als ik maar niet zoveel trappen meer hoef te lopen als in het hotel in Tenghir. Een van de mede reizigers had de treden geteld die we omhoog moesten, 197 totaal! Als we ergens naartoe waren geweest moesten we bij terugkomst eerst een lange trap af, een dubieus bruggetje over en dan 197 treden omhoog voor we bij onze kamers waren. Iets vergeten was iets waar je echt niet blij van werd….
Na het ontbijt nog 1 keer de trappen op en af en de bus in om verder te trekken.
Onderweg zagen we een mooie Kasbah. Mo 3 vertelde dat een echte Kasbah 4 torens heeft en een muur rond het huis. Ze hebben kleine ramen zodat er van buiten niet te zien is wat ze allemaal bezitten. Hun vrouwen en dochters blijven zo ook verborgen voor buitenstaanders.
Als er langs de weg 2 poorten staan, betekent het dat we een andere regio inrijden.
We zijn door Dades Gorges gereden en hebben een paar fotostops gemaakt om de rotsformaties vast te leggen. Met een beetje fantasie lijken deze rotsen op apen en apenvingers.
De route ging verder naar de Rozen vallei. Hier worden roze rozen geteeld om crèmes, rozenwater, zeep e.d. te maken. Producten worden verkocht in een winkel van de coöperatie van de streek.
 Na de koffie verder over de weg van de 1000 kasbah’s.
In Ouarzazate hebben we geluncht, nog even op het plein rondgekeken en een bezoek gebracht aan de Atlas studio’s. Hier zijn (stukken van) beroemde films opgenomen. De gids die ons een rondleiding gaf, liet ons ook zien hoe bedrieglijk het formaat van het decor kan zijn. Op een heel klein binnen pleintje maakte hij een filmpje van ons waar het leek alsof het een heel groot marktplein was. Hier was een scène van Ali Baba opgenomen. We hebben ook decors gezien van the Gladiator, Kundun, Jewel of the Nile, Ben Hur, de Passion, Game of Thrones en nog meer.
Na dit bezoek naar het hotel en snel nog even afgekoeld in het zwembad.
Vanavond mochten we kiezen van een heerlijk buffet. Na het eten zijn we met een groepje naar het centrum gewandeld, wat winkeltjes in de souk bekeken en op het gemak weer naar het hotel gewandeld.
Alles bij elkaar weer een fijne dag!

Vandaag hebben we onderweg voor het eerst iets gezien wat ingestort was en in het hotel zijn een aantal muren waar flinke scheuren in zitten.
Op straat gaat het leven gewoon door.

1. Sylvie:
    13 september 2023
    Mooie foto van jou Barbara! V.w.b. de trappen, vreselijk! Hier is de lift om de week kapot en met rond de 30 graden plus soms boodschappen is de zesde verdieping hoog.
  2. Ankie:
    13 september 2023
    Wat een hoeveelheid aan indrukken doen jullie daar op Barbara. Vreselijk zo'n ramp voor de mensen daar. Maar zo je zegt:"Het leven op straat gaat gewoon door".( En dus jullie vakantie ook.......) Wat leuk op de set van bekende films te zien.
    Ik wens jou en de metgezellen sowieso minder trappen de komende dagen😃🤞
  3. André:
    13 september 2023
    Flexibel zijn is het enige wat je kunt, voor die mensen is het allemaal veel erger, fijn dat je toch geniet want het blijft een mooi en bijzonder land..
  4. Marijke:
    13 september 2023
    197 treden van en naar je kamer… dan heb je je beweging voor de dag wel binnen 😳

Dat Cleopatra filmpje… geweldig, er zijn acteurs aan jullie verloren gegaan 😁😉

Een mooie reis verder Barbara 🤗
  5. Tonny Beekwilder: