Walvistocht!

19 februari 2022 - Uvita, Costa Rica

Vrijdag 18 februari.

Er stond vandaag iets speciaals op het programma, een walvistocht! Hier heb ik naar uitgekeken,  maar het blijft spannend of het lukt om ze te spotten. Walvissen komen naar de baai voor Uvita om hun jongen te krijgen en ze daar de eerste maand op te voeden, daarna trekken ze weer verder. We zaten al zeker een uur op de boot toen er iets te zien was. Het bleek een moeder met een kalf te zijn. Een jonge walvis moet om de 10 minuten boven komen om adem te halen, een volwassen dier kan zeker 20 minuten onder blijven.

We hebben allemaal met open mond en veel respect naar deze prachtige dieren gekeken, wat een belevenis om ze zo dichtbij te kunnen bewonderen. De grote bultrugwalvissen zijn prachtig om te zien, ondanks hun grote formaat bewegen ze sierlijk door het water.

De baai waarin we waren hoort bij een natuurpark, wat betekent dat de dieren en hun omgeving beschermd en gerespecteerd worden. De boten blijven rustig en niet langer dan een half uur bij hun in de buurt, zodat er geen stress ontstaat.

Nadat we de walvissen gezien hadden zijn we een andere richting uitgevaren om een mooie grot te bewonderen en te snorkelen. Het water was niet zo helder,  maar ik heb toch een aantal vissen gezien.

Onze chauffeur moet morgen terug naar San José omdat hij een nieuwe onervaren reisleider wegwijs moet maken. Om afscheid van hem te nemen, zijn we vanmiddag met zijn allen naar een restaurant bij een strand verderop gegaan om daar naar de zonsondergang te kijken en te eten.

Morgenochtend vertrekken we naar Corcovado. We verblijven daar in een eenvoudige  lodge omringd door regenwoud. In de reisbeschrijving staat dat er geen mobiel bereik is, dus ik verwacht dat er ook geen internet is. We zullen zien....

1. Diny en Richard:
    19 februari 2022
    komt er nu een andere chauffeur?
  2. Stéphanie:
    Prachtig ❤
  3. Henk:
    Super
  4. Maaike:
    19 februari 2022
    Leuk dat er gisteren bij het jeugdjournaal aandacht werd besteed aan de verschillende walvissen, hun zwemroutes en grote nut voor de aarde. Dat ga je nu extra waarderen als je deze prachtige dieren in het echt gezien hebt!
  5. Wilen. RvB.:
    19 februari 2022
    Er gebeuren ook nog mooie dingen, toch???👌😘
  6. Tonny Beekwilder:
    19 februari 2022
    Wat een geweldig verhaal ik zie het zo voor me, als je terug bent kom je hier bij ons het hele verhaal met foto’s voor een aantal mensen nog maar eens dunnetjes overdoen . Als we je horen ipv het te lezen moet het helemaal fantastisch zijn! Veel plezier verder. Wordt vervolgd!
  7. Ries Karreman:
    20 februari 2022
    Mooi ervaringen Barbara! Geniet maar lekker verder.
    Hartelijke groet, Hannie