Een "vrije" dag in Fes

6 september 2023 - Fez, Marokko

Dag 4, 6 september, Fes

Vandaag was een “vrije” dag in Fes, die alles bij elkaar een heel vol programma had.

We konden iets langer uitslapen omdat we de bagage niet klaar hoefden te zetten en we om 9 uur pas weggingen….

Als eerste stond het paleis van de koning op het programma. In dit paleis heeft de Koning in 1982 Israël erkend als zelfstandige staat. Helaas mochten we niet binnenkijken, zelfs niet nadat ik op de deur had geklopt.

Daarna zijn we een stukje door de Joodse wijk gelopen, die vooral te herkennen is aan de balkons van cederhout.

Na de Joodse wijk zijn we met de bus naar een fabriek geweest waar ze keramiek produceren. De klei die hiervoor gebruikt wordt, wordt eerst in een waterbad geweekt, daarna zachter gemaakt waarna er allerlei producten van gemaakt worden. Serviesgoed, tajines, tegeltjes gekleurde tableau’s enz.

De versieringen worden door een ontwerper op de voorwerpen aangebracht, waarna anderen ze weer verven.

Hier wordt veel blauw gebruikt, wat de kleur van Fes is, groen is de kleur van de Islam.

Hierna zijn we met een gids door de oude medina gelopen. Ik vermoed dat we anders hopeloos zouden verdwalen en nu hebben we allerlei ambachten gezien.

We kwamen ook bij de leerlooierijen, waar de huiden bewerkt worden en voorbereid om gebruiksvoorwerpen van te maken. Hier kwam het een keer goed uit dat ik niets kan ruiken, omdat ik begreep dat hier een vreselijke lucht hing. Het zijn natuurlijk huiden van dode beesten die bewerkt moeten worden en ik vermoed dat er een lijklucht hing. Iedereen kreeg wat takjes munt om onder de neus te houden om dit een beetje te maskeren. Na de uitleg en het bekijken van het proces zij we natuurlijk de winkel ingeleid waar we een demonstratie kregen waar je echt leer aan kunt herkennen. Je kunt er een aansteker tegen aanhouden zonder dat het vlam vat en het is ook waterdicht. Het voelde ook heerlijk zacht aan.

Toen was het de hoogste tijd voor een lekkere lunch in een restaurant in de medina, een beetje toeristisch maar lekker gegeten.

Op weg naar de uitgang hebben we nog een weverij bezocht, met uitleg over het maakproces en de verschillende kwaliteiten. Daarna waren we er allemaal aan toe om terug te gaan naar het hotel. Met een paar vrouwen had ik afgesproken om naar de hammam te gaan. Dat was echt een verwennerij na deze intensieve dag. Eerst werden onze haren gewassen, daarna in een stoombad, dan op een tafel waar we helemaal gescrubd en gewassen werden. Toen een poosje in de jacuzzi en tenslotte een complete massage inclusief een hot stone massage.

Helemaal ontspannen zijn we in een restaurant vlak bij het hotel gaan eten. De eigenaar van het restaurant wilde bij het afrekenen met iedereen dansen, wat we bijna allemaal gedaan hebben. Daarna nog een glaasje wijn in het hotel gedronken en nu lekker naar bed.

1. Anke Warnaar:
    7 september 2023
    Fijn weer om mee te genieten Barbara !!
  2. Bella:
    7 september 2023
    Eerst even op de kaart gekeken waar Fes ligt dan weet ik waar je bent , Jullie hebben daar een gids maar jij bent onze gids en konden weer heerlijk genieten van deze dag , gewoon weer genoten van alles .
  3. Sylvie:
    Wat een mooi avontuur!
  4. Ankie:
    7 september 2023
    Geweldige fotoos Barbara.... Geven zo'n mooie extra indruk van wat je beschrijft. Prachtig om al die ambachten weer 'live' uitgevoerd te zien worden.
  5. Leni Raaphorst:
    7 september 2023
    weer ,n prachtige reis….volop genieten…
  6. Henk:
    7 september 2023
    Mooie plaatjes, leuke reis. Bij dat paleis had je meteen even moeten zeggen dat je de Buxuskoning uit Oudenbosch goed kent. Dan was je vast door Sidi zélf ontvangen. Mohammed VI bedoel ik, maar ik mag hem Sidi noemen. Koningen onder mekaar, weet je wel?
  7. Marijke:
    7 september 2023
    Mooi daar hé… het komt weer helemaal terug 😍 Wij hebben ergens boven een pottenbakkerij wat gedronken…(als ik me dat goed herinner) en de lunch was ergens, kruip door en sluip door, door allerlei gangetjes in een echt oosters restaurant.
    Ben nu gewoon weer mee op vakantie… 😃
  8. Hans:
    Hoi Barbara
    Zo te zien heb je weer een schitterende reis uitgezocht. Wat een totaal andere wereld. Maar ook heel kleurrijk. Hier in het park zijn alle ooievaarsnesten weer leeg. Ik weet nu waar ze gebleven zijn. Goede reis verder en we blijven je volgen.
    Groet van Ria n Hans.