Okavanga Delta

30 december 2022 - Ngamiland East, Botswana

Woensdag 28 december

Vannacht eens heerlijk in een bed geslapen, ook makkelijk omdat er een dagrugzak gepakt moest worden voor de tocht naar de Okavango delta. Vanmorgen kwamen er een paar flinke safari trucks voorrijden waar alle tenten, slaapmatjes, stoeltjes, keukengerei enz ingeladen werden. Het was een mooie tocht met de truck naar het vertrekpunt van de mocoro’s , een soort kano’s, waar we met 2 personen in mochten. Achterop elke mocoro stond een polar, die de boot met een stok voortbewoog als een punter en ons naar een onbewoond eilandje bracht. Hier hebben we onze tenten opgeslagen.

Onderweg was het heerlijk rustig. Af en toe hoorden we een nijlpaard briesen, er zaten mooie kikkertjes op de stengels en overal bloeiden waterlelies.

Na de lunch hebben we pogingen gedaan om met de mocoro’s te varen. Het ziet er uit als suppen, maar het besturen van die dingen viel toch tegen. We hebben er wel om kunnen lachen.

Aan het einde van de middag hebben we onder leiding van een lokale gids een wandeling gemaakt om dieren op te sporen. We hebben 2 giraffen van dichtbij bewonderd en een wildebeest (gnoe). Nog allerlei kleine beestjes en sporen van grote beesten, maar de beesten zelf niet gezien.

Donderdag 29 december

Iedereen was uitgeteld van de inspannende dag en ging vroeg naar bed. ’s Nachts hoorde ik allerlei geluiden om de tent, vogels, kikkers, zwijnen en het briesen van een nijlpaard. Toen ik eindelijk in slaap was gevallen ging de wekker heel snel. Om 5.30 uur startte weer een wandeling met een gids om te zien welke dieren actief waren. De giraffen waren al aan het eten, de nijlpaarden weer terug in het water en de zebra’s aan het grazen. Heel bijzonder om zo tussen deze dieren te wandelen.

Bij terugkomst in ons kamp was het al bloedheet en hebben we lekker gepoedeld in het water. Zwemmen kun je het hier niet noemen want het komt ongeveer tot je knieën, maar het frist op.

De middag kan iedereen invullen zoals hij wil. Er slapen wat mensen, er zit een groepje te kaarten en ik zit te kijken bij een Afrikaans spel, wat ik thuis nog in de kast heb liggen. Hier is het gemaakt van holletjes in de grond en nootjes als stenen.

Daarna nog wat verschillende kaartspelletjes gedaan. Voor zonsondergang hebben we een tochtje met de mocoro’s gemaakt en samen met de nijlpaarden, die vlakbij in het water lagen, naar de zonsondergang gekeken.

Na het eten gaven de hulpen een voorstelling met zang en dans bij het kampvuur. Wij hebben daarna voor hun nog een paar Nederlandse liedjes gezongen voor we allemaal naar onze tent gingen. Er was nog even grote paniek bij één van de vrouwen omdat er een slang over haar voeten kroop tijdens het plassen. Alle helpers gingen direct zoeken maar niets meer gevonden….

Vrijdag 30 december.

Om 2 uur vannacht werden we gewekt door Mojo, de regendekjes moesten over de tent, het begon te regenen. De noodmaatregelen waren helemaal voor niets want het regende maar heel even, maar ik vermoed dat Mojo niet meer zo’n waterballet wilde meemaken als vorige week.

Na het ontbijt zijn we weer teruggevaren met de mocoro’s en met de truck naar de camping gebracht. Straks worden we opgehaald om een helikoptervlucht boven de Okavanga Delta te maken, ben benieuwd……

1. Hans:
    Hoi Barbara
    Je bent van zeevrouw al behoorlijk een landrot geworden. Maar je had beter in plaats van rupsen een maaltje duizendpoten kunnen nemen met al die trektochten .Heel pittig. Maar je komt toch overal weer in het water terecht. Alles ziet er spectaculair uit.Genieten volop.
    Langs deze weg een prettige jaarwisseling gewenst en En een heel goed 2023.
    (Eigenlijk voor de hele groep.)
    Een heel Hartelijke Groet van Hans.
  2. Marijke:
    30 december 2022
    Wat een belevenissen weer zeg… en dan nu ook nog een helicoptervlucht 👌

Ik wens jou en al jouw reisgenoten een geweldige jaarwisseling 😘🥂✨

Groetjes,
  3. Maaike:
    30 december 2022
    Gaaf zo'n helikoptervlucht! Ik ben benieuwd naar al je foto's!
  4. Henk:
    30 december 2022
    Zijn er daar geen mensen die Afrikaans praten?
    Dan kan julle saam suikerbossie of Sarie Marais sing.
    Jy het weer pragtige foto's geneem.
  5. Anke Warnaar:
    31 december 2022
    Wat een mooi avontuur Barbara, hele fijne en aparte jaarwisseling voor jullie 🦾🚁