Kaap de Goede Hoop en meer....

17 december 2022 - Fish River Canyon, Namibië

Woensdag 14 december

Het was al vroeg dag, we konden vanaf 6.30 uur ontbijten. Het vertrek was om 8 uur gepland, voor die tijd moest alle bagage ingeladen zijn. De tocht ging vandaag naar het Kaaps schiereiland waar we een mooie hike gemaakt hebben langs de kust en over rotsen. Kaap de Goede Hoop is een natuurreservaat waar veel dieren leven. Onderweg hebben we struisvogels en grote antilopen van een afstandje gezien.

Na Kaap de Goede Hoop zijn we naar Boulder’s Beach gereden waar een kolonie pinguïns leeft. Dit is meer een toeristische attractie, maar de dieren worden beschermd. Vanaf een vlonder konden we naar de pinguïns kijken. Ze zijn natuurlijk vrij om te komen en gaan maar worden iedere dag bekeken door honderden toeristen….

We reizen rond in een truck, waar alle bagage onderin geborgen wordt, tenten, matrassen, keukengerei en koffers. Dit kwam allemaal tevoorschijn toen we bij Simon’s Town op de kampeerplaats aan kwamen. Eerst kregen we instructie hoe we de tenten op moesten zetten, daarna hebben we elkaar geholpen want alleen zijn deze tenten niet makkelijk op te zetten. Met een paar mensen is het zo gebeurd.

Donderdag 15 december

De dagen blijken hier allemaal zeer vroeg te beginnen, de wekker ging om 5.30 uur, de tenten moesten afgebroken worden voor we ontbijt kregen. De eerste nacht in de tent was voor mij geen succes, het waaide verschrikkelijk waardoor alle flappen behoorlijk tekeer gingen. Er liep ook regelmatig iets rond de tent te scharrelen, een dingetje waar we allemaal aan moeten wennen.

Met een paar tussenstops zijn we aangekomen in Cederberg. Een mooie camping met zwembad, heerlijk om er na deze warme dag even in te plonzen. Het is ongelooflijk dat het in Nederland rond het vriespunt is terwijl het hier 30 graden is. De zon brandt hier ontzettend en we lopen allemaal de hele dag met factor 50 te smeren en toch verbranden we terwijl we constant de schaduw opzoeken.

Aan het einde van middag was er voor de liefhebbers een wijnproeverij van wijnen die hier gemaakt worden. Van onze groep deden er 8 mensen mee, aangevuld met een Engels echtpaar en een Zwitserse jonge vrouw. Er werd uitgelegd wat voor soort wijnen het waren en hoe we deze moesten proeven. Na zes glazen werd de stemming steeds beter en vonden we alles even lekker. Na de proeverij was het eten klaar en hebben we genoten van een lekkere braai. Nog even lezen in bed en proberen te slapen.

Vrijdag 17 december

Het slapen ging gelukkig een stuk beter en we wennen al aan het vroege opstaan. Ik had gisteren bij de Engelsen gezeten. Zij vertrokken vroeger dan wij, ik kwam het Engelse stel tegen en werd gelijk geknuffeld. Het opruimen van de tenten gaat ook al een stuk sneller, dus het vertrek was volgens planning om 8 uur. Vandaag is een reisdag met wat tussenstops, o.a. voor een lekkere lunch die ter plaatse klaargemaakt werd door de reisleider met hulp van ons.

In Springbok werden boodschappen voor het avondeten ingeslagen, wij konden in de tussentijd wat rondkijken. Het is opvallend hoeveel supermarkten er vlakbij elkaar zitten, de klanten die er rondliepen hadden overvolle karren, dus ga ik er van uit dat ze ook van verder komen en een weekvoorraad inslaan. Ik ben samen met iemand anders bij de kerk gaan kijken, een Nederlands hervormde kerk, nog echt uit de tijd van vroeger toen de Hollanders de Afrikanen wilden bekeren.

Het is ook leuk om de borden en aanwijzingen te zien, sommigen klinken voor ons wel een beetje vreemd, bijvoorbeeld de Hoërskool. Ik dacht echt even “Is daar ook al een school voor?”, maar het bleek de hogere school te zijn!

Onze reisleider, waarvan ik de naam nog steeds niet kan uitspreken omdat het in een kliktaal gezegd wordt, maakt zelfs onderweg een verse maaltijd klaar. Er wordt van ons verwacht dat we ook een handje meehelpen omdat er meestal veel verse groenten gesneden moeten worden. Dat geeft ook wel een gezellige band om met elkaar bezig te zijn.

Zaterdag 18 december

Gisteravond heb ik na het eten nog een poosje met een paar mensen in het barretje van het hotel bij de camping wat gedronken en zitten kletsen. Wat later naar bed werkt voor mij een stuk beter. Nu heb ik door kunnen slapen tot het licht werd en de vogels begonnen te kwetteren.

Na het ontbijt zijn we met zijn allen gaan kanoën op de Oranjerivier, deze vormt de natuurlijke grens tussen Zuid-Afrika en Namibië. Het was een toch van ongeveer 7 km, met de stroom mee, daar hebben we ongeveer een uur over gedaan. Mooi om de omgeving langs het water verkennen en de dieren die daar rondscharrelen te observeren. Bij terugkomst op de camping kregen we een vroege lunch omdat we daarna de grens naar Namibië over gaan. Dit is een eindeloos lange procedure, eerst alle paspoorten controleren voor we uitgeklaard werden, daarna wachten tot alles voor de truck geregeld is voor we verder mogen. Eindelijk was het zover dat we verder mochten. Toen moesten we nog inklaren bij Namibië…. Na 3,5 uur mochten we eindelijk doorrijden en waren we in Namibië!

Omdat we zo lang bij de grens moesten wachten, zijn we eerst naar Fish River Canyon gereden om de omgeving te verkennen en van het uitzicht te genieten en een wandeling te maken. Rond zonsondergang had de reisleider een soort sundowner georganiseerd met een hapje en een drankje, heel sfeervol om zo de zonsondergang te bewonderen. Daarna zo snel mogelijk naar de plaats waar we zouden overnachten. Gelukkig worden we al wat handiger met het opzetten van de tenten zodat het in het donker nog redelijk snel voor elkaar was. Nu even snel naar de receptie om het verhaal er op te zetten….

1. Tony:
    18 december 2022
    Hallo Barbara, wat een ervaringen allemaal, geweldig. Het is hier inderdaad heel koud. Iedereen duikt in zijn jas. We zijn het niet meer gewend.
    Groet Tony
  2. Leni Raaphorst:
    18 december 2022
    klinkt heel avontuurlijk…jullie hebben er in ieder geval goed weer bij😌 geniet er lekker van…groetjes
    leni
  3. Kintor Ouwens:
    18 december 2022
    Een spannende vakantie met een heel gevarieerd landschap! Leuke foto’s! Veel plezier nog!
  4. Ankie:
    18 december 2022
    Barbara.... wat een mooie wereld daar.
    Heftig hoor dat kamperen ....
    Voor ons moeilijk voor te stellen nu het hier zo koud is.
    Ik verheug me op een volgend verhaal......... en de prachtige foto's.
  5. Sandra:
    18 december 2022
    Leuk om je Blog te lezen Barbara en je zo te volgen. Schitterend daar, geniet ervan en dat later naar bed gaan dat ben je ondertussen wel gewend 😉.
  6. AN en Christ:
    18 december 2022
    Hoi BARBARA wat leuk zoveel te zien , een aantal hebben wij ook gezien de pinguïn ja dat waren er heel veel plus de wijnproeverij we reden met de bus rond en ook heerlijk dat zwemmen daar knap je van op . gezellig zo"n stekelvarken wat zei je ? ga naar de buren Ha Ha ; leuk da t de kinderen zo blij zijn dat is anders als bij ons , en ja ook veel reizen grote afstanden maar dan zie je ook wat . geniet maar lekker hiet is het heel koud groetjes AN en CHRIST
  7. Marijke:
    19 december 2022
    Wat spannend allemaal weer Barbara… zelfs een wijnproeverij, alsof je niet weg bent 😉 Geniet er maar van hoor. Groetjes uit een inmiddels weer regenachtig Nederland.
  8. Tonny Beekwilder:
    21 december 2022
    Hallo Barbara, wat een schitterend verhaal weer, net alsof ik een boek zit te lezen. Ongelofelijk hoe prachtig je het allemaal opschrijft. Ik geniet er echt van en blijf je volgen. Geniet ervan want het is echt heel bijzonder! Veel groetjes T&G