Van Fish River Canyon naar Sessiem

18 december 2022 - Sesriem, Namibië

Zondag 18 december.
Het was de afgelopen nacht behoorlijk rumoerig op het terrein waar we stonden. Ik voelde vannacht steeds iets tegen mijn hoofd. Ik ging er van uit dat het tentdoek tegen mijn hoofd waaide. Later bleek dat er een stekelvarken over het terrein had gelopen en de restanten van het eten uit de vuilnisbak had gehaald. Er liep nog een spoor van spaghetti in de richting waarin hij weg was gegaan. Ik had wel wat gescharrel rond de tent gehoord, maar niets gezien toen ik naar buiten keek door het gaas. Hij had het in ieder geval niet op mij gemunt.
Vandaag was een lange reisdag. Met wat tussenstops hebben we ongeveer 600km gereden. Gelukkig wordt er regelmatig gestopt als er iets speciaals te zien is of voor een, zoals onze reisleider het noemt, bushi bushi wc stop, koffie bij een restaurantje in een Duits georiënteerd plaatsje. Ze hadden er zelfs een heerlijke appelcake. De lunch werd weer onderweg klaargemaakt door de reisleider met wat hulp bij het snijden van ons. Hij maakt de lekkerste salades klaar met allemaal verse groentes. Voor fruit wordt ook gezorgd, dus komen we niets tekort. Toen we klaar waren met de lunch liepen er 3 kinderen. Een van de reisgenoten had petjes en wat snoepjes bij zich die ze aan hun gaf. De chauffeur deed het eten wat over was voor hun in een doos en ze gingen helemaal blij naar huis.
Op sommige vlakten staan een soort ronde bosjes. Als je de blaadjes daarvan breekt komt er een soort melk uit. Dit gebruikten de bosjesmannen vroeger als ze op jacht gingen. Ze smeerden dit op de punt van de pijl. Het beest wat hierdoor geraakt werd viel al snel dood neer. Nu was het zaak om het dier zo snel mogelijk van het stuk vlees wat rondom de wond zat te ontdoen, anders werd het gif door zijn hele lijf verspreid en konden ze het niet meer eten.
Het eerste stuk van de reis ging over een redelijk vlakke weg, daarna werd hij wat hobbelige en kregen we een gratis Afrikaanse massage, het voelde ongeveer alsof je op een trilplaat zat.
We zagen wel steeds vaker dieren rondlopen, struisvogels, gemsbokken, geitjes, ezels en zelfs een groepje giraffen. We zagen ook heel veel gigantische nesten in bomen, deze zijn van een soort wevervogels. Aan de buitenkant zitten wespennesten die dienen als bewakers voor de eieren en de kleine vogeltjes. Bijzonder om te zien hoe de natuur zelf voor oplossingen zorgt.
We overnachten nu bij het Sossus Oasis camp in Sessiem, waar we allemaal bij komen van de lange trip vandaag. Even zwemmen, borrelen en eten. Daarna proberen om contact met internet te krijgen. Hopelijk lukt het nu ook om nog wat foto’s te uploaden.

1. Tony:
    18 december 2022
    Hallo Barbara, 2 reisverhalen op een dag wat leuk. Ook spannend met zulke nachtelijke bezoekers.
    Hier is het heel ander weer. Ik zou naar een kerstdiner gaan, maar vanwege ijzel niet gegaan. Juist vanavond zou het heel glad worden. Ik geniet echt mee met je reisavonturen. Groet Tony
  2. Anne hoppenbrouwer:
    19 december 2022
    Wouw wat een er. En dat slapen in de tent met nachtelijke bezoekers niets voor mij. Jacq is 3 jaar geleden geweest met het hele gezin in lodges was er ook zo vol van. Geniet er lekker van heel veel plezier xx
  3. Leni Raaphorst:
    19 december 2022
    zou wat voor mijn zijn dat gescharrel rond de tent, maar al die andere belevenissen zijn wel leuk …
  4. Diny en Richard:
    19 december 2022
    Hoi Barbara Wat heb je weer een mooie reis uitgezocht, past wel bij jou.
    Mooie reiswagen en slapen in tentjes geef een extra dementie en leuke herinneringen.
    Je schrijft een onderhoudend verhaal, dat leuk is om te lezen en zo reizen we een beetje mee.
    Het verschil in weer tussen jou en hier in NL is extreem. De laatste 2 weken was het koud, maar hebben wel lekker kunnen schaatsen op prachtig ijs, dit was zo helder dat je de bodem kon zien.
    Gisteren waren we bij Lisette voor een thuiskom-lunch voor hun dochter Sanne vanwege een tussen drie 3 maanden Spaans heeft geleerd in Malaga. Ze kwam zaterdag nacht terug en stond s'middags
    samen met de familie op de schaats. Zo kun je in dit kikkerlandje toch genieten. Veel plezier met je reis en we kijken uit naar je verhalen. Groetjes Diny en Richard
  5. Anne:
    Wat schrijf je leuk
    Echt gezellig om te lezen , en af en toe met bibbers want ik slaap toch liever in mijn bed
  6. Marijke:
    19 december 2022
    Gelukkig was het ‘bezoek’ buiten je tent en niet binnen… moet er niet aan denken 😱😂 Die had natuurlijk ook zin in het lekkere eten. Het slapen went al een beetje hoop ik?!
    We genieten hier gewoon een beetje met je mee via de foto’s en je verhalen…
  7. Henk:
    20 december 2022
    Volgende keer toch even buiten gaan kijken wat er aan de hand is, het kan immers ook een leeuw zijn en dan kun je die tenminste op tijd wegjagen !
  8. Ries Karreman:
    Goede reis / veel plezier. HG
  9. Hannie:
    20 december 2022
    Ik zie mijn reacties niet terug, komen ze wel door?
  10. Tonny Beekwilder:
    21 december 2022
    Het wordt steeds spannender we blijven je met veel plezier volgen . Groetjes Tonny
  11. Ria:
    29 december 2022
    Wat een verhaal. Het is met recht een avontuurlijke reis.Het zou voor mij niets zijn(als ik jonger was wel) veel te vermoeiend. Wel heel leuk om te lezen en de foto s te bekijken.
  12. Ria:
    31 december 2022
    Je maak ook wel van alles mee. Leuk zo'n helicoptervlucht. Je ziet toch alles anders dan op de grond.
    Prettige jaarwisseling.