Cahuita

7 februari 2022 - Cahuita, Costa Rica

Zaterdag morgen zijn we na het ontbijt vertrokken richting Cahuita, een mooie route naar de Caribische kust over vlak land en door de bergen. Onderweg hebben we een paar stops gehad voor koffie en een  heerlijke lunch.In de middag  hebben we bij het zwembad genoten en nog even op het strand gekeken.

's Avonds zijn we met een groep gaan eten in het plaatsje. Op de terugweg zagen we in de elektriciteits masten en draden een neusbeertje, en een paar apen. In de boom ernaast ontdekten we een luiaard. Met behulp van wat zaklampjes hebben we wat foto’s gemaakt, wazig maar ...ze staan er op!

Toen we terug waren in het hotel was alles uitgevallen, stroom en water en dus ook het internet. Daarom geen stukje op het blog.

Zondag was er een excursie naar de Bribri indianen waar we uitleg hebben gekregen over de productie en verwerking van cacao. We kregen te zien hoe de cacao groeit en er pure chocolade uit gemaakt wordt. De zaden uit de vruchten worden gebrand, daarna gemalen en gezeefd. Uiteindelijk wordt het gruis door een pers gedaan waardoor er pasta van 100% cacao overblijft. Van deze pasta mochten we proeven, eerst gemengd met water, dit smaakte heel flauw, daarna deed ze suiker door het mengsel, wat het al veel lekkerder maakte en uiteindelijk werd daar nog  melk doorgedaan en hadden we heerlijke warme chocolade melk.

Ze vertelden nog een leuke anekdote over de tijd dat de Spanjaarden Costa Rica  binnenvielen. De indianen serveerden hun de chocoladepasta met water, zij noemden het toen nog "kakwa", wat de Spanjaarden verstonden als "kak aqua", oftewel poep water, waar zij heel beledigd door waren. Later werd dit cacao.

Verder nog een rondleiding door de kruidentuin en een heerlijke lunch. Het was echt een heel leuke ochtend.

In de middag heb ik met 2 vrouwen een wandeling over het strand gemaakt en nog wat op een terrasje gedronken. Daar zat er al een die ook met onze groep reist en met zijn vieren hebben we heel fijne gesprekken gehad.

Vanavond zijn we met de hele groep bij een visrestaurant in de buurt gaan eten, was weer gezellig en heel lekker.

1. Anke Warnaar:
    7 februari 2022
    Zo te zien helemaal gezellig en zeker jouw ding, goede keuze geweest Barbara, leuk om je verhalen weer te lezen , zo heb ik ook een beetje vakantie 🥰
  2. Kintor Ouwens:
    7 februari 2022
    Klinkt helemaal Barbara: nieuwe dingen zien, wandelen en lekker eten! 😉 En hele mooie foto’s maken! 👍
  3. Maaike:
    7 februari 2022
    Leuke avonturen weer! Een leuk dat wij er zo ook van kunnen meegenieten! Het ‘kak aqua’ verhaal zal ik tegen Isa vertellen als ze chocopasta op haar brood wil…
  4. Tony:
    7 februari 2022
    Hallo Barbara daar is het beter weer dan hier. Wat leuk dat je het zo gezellig hebt.
  5. Tonny Beekwilder:
    7 februari 2022
    Wat schitterend geniet ervan en prachtige foto’s!
  6. Jose Bos:
    7 februari 2022
    Leuk weer die verhaaltjes en foto's ,en qua temperatuur zou ik zo willen ruilen. Veel plezier!